Czy wynik postępowania wyjaśniającego przed GIS można kwestionować?
Prawo wskazuje, że to na podmiocie wprowadzającym produkt do obrotu ciąży odpowiedzialność jego prawidłowej kwalifikacji[1]. Jeżeli wybraną kategorią produktową będzie żywność, a dokładniej „żywność specjalnego przeznaczenia medycznego” (FSMP)[2] albo „suplement diety”[3], to dodatkowo pojawi się też obowiązek notyfikacji produktu do Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS)[4]. Po jej dokonaniu GIS posiada natomiast prawo wszczęcia tzw. Postępowania wyjaśniającego[5], jeżeli ma wątpliwości względem zgłoszenia – przykładowo względem prawidłowości zgłoszonej kwalifikacji np. jako „FSMP” albo „suplementy diety”. Po przeprowadzeniu postępowania podmiot prowadzący działalność na rynku żywności informowany jest o jego wynikach pisemnie. Co zatem zrobić, jeżeli GIS uznał zaproponowaną w notyfikacji kategorię produktu za nieprawidłową? Jak działać, skoro pismo to nie jest decyzją (od której służy odwołanie) ani postanowieniem (na które służy zażalenie)?
Odpowiedź znajdziemy w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). W wydanych ostatnio postanowieniach[6] Sąd uchylił bowiem wielokrotnie postanowienia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych o odrzuceniu skarg złożonych w trybie art.3 § 2 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnym (ppsa)[7] na pisma Głównego Inspektora Sanitarnego informujące o wyniku postępowania wyjaśniającego. W pismach tych GIS wskazywał, że nie podziela zaproponowanej w notyfikacji kwalifikacji produktu.
Z uzasadnienia postanowień NSA wynika zatem, że:
- „pisemne powiadomienie o wynikach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, skierowane do skarżącej zgodnie z art. 30 ust. 4 ubżż [ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia], mieści się w wymienionych w art. 3 § 2 ppsa.kategoriach rozstrzygnięć należących do właściwości sądów administracyjnych”;
- „pismo GIS informujące, że produkt nie spełnia przesłanek do kwalifikacji jako żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, nie jest decyzją administracyjną, lecz jest aktem, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa., a przez to podlega kognicji sądów administracyjnych”.
Powyższa interpretacja pozwala bowiem na zapewnienie prawa do poddania sądowej kontroli pisma GIS kończącego postępowania wyjaśniające, co nie jest możliwe w innym trybie.
Z praktycznego punktu widzenia omawiane podejście jest bardzo istotne dla branży, której argumenty uzasadniające wybraną kwalifikację produktu są często pomijane w polemice z organem. Dzięki przywołanemu orzecznictwu podmiotom, których produktu zostały zakwestionowane przez GIS, umożliwi się sądową obronę kwalifikacji zastosowanej na etapie zgłoszenia. Innymi słowy, podmioty będą miały możliwość przekonania Sądu o zasadności wprowadzenia swoich produktów np. jako FSMP albo suplementy diety.
Jeżeli względem Państwa produktów zostało wszczęte albo już zakończono postępowania wyjaśniające przez GIS i chcą Państwo zawalczyć o swój produkt – zapraszamy do kontaktu z FoodLaw. Przygotujemy stosowne pisma, wesprzemy w gromadzeniu argumentów i – w razie wątpliwości – będziemy służyć na bieżąco radą.
Artykuł Czy wynik postępowania wyjaśniającego przed GIS można kwestionować? pochodzi z serwisu Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego.
Źródło: Czy wynik postępowania wyjaśniającego przed GIS można kwestionować?