Herby miast niemieckich / Deutsche Ortswappen (ok. 1926)
Dwie rzeczy są cudowne w tym zeszycie ze znaczkami do wklejania (będącym reklamą bremeńskiego dostawcy kawy bezkofeinowej HAG Kaffee): jakość estetyczno-edytorsko-drukarska i możliwość drobiazgowego wglądu w wizerunki sięgające korzeniami setek lat wstecz, pokazujące pierwociny nowoczesnego myślenia wizualnego, których pięknym osiągnięciem jest z kolei sam zeszyt.
Po drugie, i zapewne ważniejsze, uświadommy sobie wreszcie – my Polacy – jak bardzo jesteśmy z kultury niemieckiej: od prawa, technologii, urbanistyki po sztukę, wrażliwość, filozofię, politykę. Cała XIX-wieczna koncepcja narodu i nacjonalizmu, której do dzisiaj nie udało nam się przekroczyć, jest przecież dziełem par excellence niemieckim – Blut und Boden etc., co do dzisiaj trawimy i przetrawić nie potrafimy…
Takie uświadomienie mogłoby być pomocne w zrozumieniu, kim właściwie jesteśmy, jaka jest nasza realna rola na kulturowej mapie Europy, zyskaniu zdrowego dystansu do samych siebie, bo dzisiaj to nam się chyba wydaje, że jesteśmy jakimiś mistrzami wszechświata w kulturze… Cóż, w kulturze samoiluzji na pewno…
Z podziękowaniami dla pana Filipa Gawlińskiego.
Źródło: Herby miast niemieckich / Deutsche Ortswappen (ok. 1926)
Podobne wiadomosci:
The Deutsche Bank Sphere by Mario Bellini Architects, An Incredible Circular Steel Frame Installation Design„FTD”: atak UE na niemieckich rolnikówEnergooszczędność w niemieckich domach